De 12 Voordelen van Netwerkmarketing

Heb jij weleens gehoord van Netwerkmarketing of van Multi Level Marketing, ook wel MLM genoemd?

Wellicht denk je van niet. Toch kan ik je bijna garanderen dat je, mocht je op deze vraag ‘nee’ hebben geantwoord, hier na het lezen van deze blog, anders over denkt.

Misschien heb je weleens gehoord van Tupperware, Herbal Life of Amway?

Het zijn bedrijven die werken via directe verkoop. Dat betekent dat de verkoop plaatsvindt door middel van onafhankelijke distributeurs die een vergoeding ontvangen voor hun aanbeveling.

Mocht je boven de 50 jaar zijn dan is de kans groot dat je meteen denkt: ‘Oh, dat is een pyramidespel’.

En dit is dan ook de meest gemaakte fout als het gaat de beeldvorming rondom Netwerkmarketing. Daarom noem ik het ook ‘het minst begrepen businessmodel van de 21e eeuw’.

Op zich niet vreemd. We leren op school niets over ondernemen, laat staan over een businessmodel als Netwerkmarketing.

Maar wist je dat Netwerkmarketing voordelen biedt waar een gemiddelde ondernemer slechts van kan dromen? Waarschijnlijk niet.

Daarom zijn mijn vriendin en collega Ingrid de Rover en ik De Netwerkmarketingpodcast begonnen! Tijdens deze podcast gaan wij in gesprek met experts en met voor- en tegenstanders van Netwerkmarketing. Ook delen wij onze eigen ervaringen.

Hieronder de lijst met de 12 voornaamste voordelen van Netwerkmarketing.

En, oké, om het reëel te houden, ook een paar nadelen.

Hier gaan we dan!

  1. Jij bepaalt hoeveel tijd je eraan besteed
    Je kan Netwerkmarketing part-time of full-time doen. Dat kunnen de meeste ondernemers niet zeggen. Dit is dan ook de reden dat veel mensen het naast hun vaste baan of hun lopende onderneming doen. Wist je trouwens dat 70% van alle mensen binnen de Netwerkmarketingindustrie vrouwen zijn?
  2. Relatief lage investering
    Vaak kan je jouw Netwerkmarketing business al opstarten vanaf een paar honderd euro. Als je dat vergelijkt met een gemiddelde onderneming dan is dat naar verhouding verwaarloosbaar. Binnen de meeste ondernemingen moet je vaak duizenden of soms wel tienduizenden Euro’s investeren. En dan moet je nog beginnen. Denk aan het huren van een locatie, inrichting, voorraden, personeel en nog veel en veer meer.  
  3. Iedereen heeft gelijke kansen
    Wist je dat mensen met een bepaalde postcode minder snel in aanmerking komen voor een baan? Wist je dat mannen nog altijd meer verdienen dan vrouwen binnen dezelfde functie? Er wordt nog altijd gediscrimineerd op leeftijd, culturele achtergrond, geslacht en ga zo maar door. Binnen Netwerkmarketing heeft iedereen gelijke kansen.
  4. Je doet het samen met anderen (als je dat wilt)
    Veel mensen gaan voor zichzelf beginnen om meer geld en meer tijd te hebben. De meeste ZZP’ers en eigenaren van eenmanszaken of BV’s weten dat dit meestal niet helemaal goed uitpakt. Vaak voel je je als ondernemer een werknemer in je eigen bedrijf. Wil je het samen met anderen doen dan moet je iemand aannemen met alle kosten en risico’s van dienst. Binnen Netwerkmarketing is jouw succes afhankelijk van het succes van anderen. Je wordt dus vooral beloond doordat jij anderen helpt om succesvol te worden. Hoe mooi is dat? Je doet het dus samen.
  5. Je hebt alle voordelen van een ondernemer maar niet de nadelen
    Geen voorraden, geen websites die je hoeft te onderhouden, geen productontwikkeling, geen marketing, geen huur van kantoren, geen personeel en  geen hoge investeringen.
  6. Passieve inkomstencomponent
    Een inkomen verdienen is natuurlijk belangrijk. Maar hoe zou het zijn als je, naast directe inkomsten, ook passieve inkomsten ontvangt over een inspanning die je in het verleden hebt geleverd? En natuurlijk komt niets vanzelf en vergt ook Netwerkmarketing wel degelijk een reële inzet. Toch is het grote verschil dat je met Netwerkmarketing een aanzienlijke passieve inkomstencomponent opbouwt.
  7. Trainingen
    Wil je goed worden in Netwerkmarketing dan heb je training nodig. Sterker nog, de voornaamste reden waarom mensen falen binnen netwerkmarketing is door het gebrek aan training. Netwerkmarketing is een vak. Ondanks mijn 25 jaar ondernemerservaring vond ik het niet eenvoudig om netwerkmarketing tot een succes te maken. Toen ik eenmaal de belangrijkste skills beheerste ging het snel.
  8. Internationaal ondernemen
    De meeste Netwerkmarketingbedrijven zijn in meerdere landen actief. Dat is een groot voordeel voor eenieder die weleens droomt van het werken in het buitenland. Je hebt je business altijd bij je.
  9. Iedereen kan het leren
    Kappers, vrachtwagenchauffeurs, caissières, autoverkopers, schoonmakers, boekhouders, zakenmensen…. Mensen vanuit alle gelederen uit de samenleving zijn succesvol geworden binnen Netwerkmarketing. Dus ja, ook jij kan het!
  10. Als je het kan, dan kan je het
    Als je netwerkmarketing begrijpt en beheerst dan kan je het ook binnen elk ander netwerkmarketing bedrijf toepassen. En ja, in dat geval begin je inderdaad weer helemaal opnieuw. Toch bewijst ervaring dat het opbouwen van een nieuwe organisatie dan in een fractie van de tijd gebeurt ten opzichte van de eerste keer.
  11. Een laptop en een mobiele telefoon
    Dat is alles wat je nodig hebt om jouw business op te bouwen. Kortom, waar je ook bent, je hebt je business altijd bij je.
  12. School voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling
    Als je het mij vraagt is er geen betere school voor persoonlijk en zakelijke ontwikkeling dan Netwerkmarketing. Als je ergens tegen je eigen grenzen aanloopt dan is het wel hier. Er is dan ook nauwelijks een betere manier voor te stellen om jezelf te leren kennen dan binnen Netwerkmarketing. Mocht jij je afvragen of het iets voor jou is, dan heb ik drie vragen voor je:
    1. Ben je trainbaar? 2. Ga jij door waar anderen stoppen? 3. Kan je doelen stellen?
    Als je op minimaal twee van de drie vragen ‘ja’ kan antwoorden dan is de kans erg groot dat je kan slapen binnen Netwerktmarketing.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Zeker wel! Maar die wegen in de verste verte niet op tegen deze tien voordelen. Toch deel ik in alle eerlijkheid ook een tweetal nadelen.

  1. Je bent afhankelijk van het bedrijf
    Hoe mooi netwerkmarketing ook is, als het erop aankomt, is het niet jouw eigen bedrijf. Dat betekent dat je altijd afhankelijk bent van de beslissingen die het bedrijf neemt. En zo kan het gebeuren dat je het niet altijd eens bent met die beslissingen of het beleid.
    Mocht het bedrijf echt een drastisch andere koers gaan varen dan de koers die jij voorstaat, lees dan nog even puntje 10 van de voordelen. Je kan altijd een nieuwe business opbouwen in een fractie van de tijd.
  2. Mensen begrijpen het niet
    En tja, je zal keer op keer op keer op keer moeten uitleggen dat het geen pyramidespel is, dat de top niet degenen zijn die het geld verdienen en dat mensen die eerder zijn begonnen niet perse meer verdienen dan anderen. En dat is jammer. Maar dat is precies de reden dat mensen als Ingrid en ik dit soort blogs schrijven en podcasts maken.

Ik hoop van harte dat je iets hebt aan dit artikel.

En nee, nu komt er geen sluikreclame van onze eigen Netwerkmarketingbusiness. Je kan met een gerust hart mensen uit jouw eigen organisatie naar deze artikelen en onze podcasts sturen. We doen het voor jou!

Wij schrijven onze blogs en maken onze podcasts vooral om meer mensen te laten begrijpen wat Netwerkmarketing is.